sunnuntai 7. kesäkuuta 2015

6.6.2015 Houfuun!

Lähdimme Yoshitomien kanssa aamupäivällä kohtia Houfua. Pakkasin aamulla tavarani, joista osan (eli ostokset) jätin Yoshitomeille. Yhdentoista jälkeen kävelimme läheiselle bussipysäkille, mutta bussi, jolla meidän piti mennä, menikin muutaman minuutin etuajassa. Jouduimme siis menemään seuraavalla. Ehdimme kuitenkin ajoissa Kagoshiman päärautatieasemalle (Kagoshima Chuuou-eki). Sieltä mukaan lähti vielä Yuuichin vanhemmat. Ehdimme myös ostaan eväsboksit (bentou, eki-ben) junaan. Napsin kuvia ikkunasta, ulkona oli hyvä sää. Ihailin kauniita pilviä ja ympäröiviä vuoria.

Vaikka Shin-Yamaguchin asemalle menee junia myös suoraan Kagoshimasta, vaihdoimme junaa Hakatassa vajaan parin tunnin junamatkan jälkeen. Liput tulivat näin Yoshitomeille halvemmaksi. Junapassilaisena minulle ei olisi ollut mitään väliä, paitsi etten voi matkustaa Nozomi- ja Mizuho-nimisillä Shinkansen-junilla (koska ne olisivat liian luksusta). Hakatassa vaihtoaikaa oli reilut puoli tuntia, joten käväisimme aseman ulkopuolella katselemassa maisemia. Liikkeellä oli runsaasti ihmisiä, luultavasti illalla Hakatassa pidettävän AKB48:n (tyttöesiintyjäryhmä) eventin takia.

Hakatasta Shin-Yamaguchiin meni vielä reilut puoli tuntia. Shin-Yamaguchin asemalla vaihdoimme vielä paikallisjunaan, jolla matkustimme Houfuun. Houfun asemalta ajoimme taksilla lyhyen matkan hotellille, jonka nimi oli Sun Hofu. Minulla oli käytössä oma huone neljännestä kerroksesta. Hotelli oli kyllä harvinaisen ankea ja käytävissä ja huoneessani haisi voimakkaasti tupakalle. Yök. Vaikka avasin ikkunan ja laitoin ilmanpuhdistimen päälle, huone oli silti tunkkainen. Ilmeisesti saatavilla ei ollut tupakoimattomia huoneita.

Kävimme vain heittämässä tavarat hotellille ja lähdimme saman tien kävelylle läheiselle Tenmanguun pyhättöalueelle (ei siis temppeli, koska se oli shintolainen eikä buddhalainen).

Sitten kamerastani kuoli akun varaus. Latasin sitä hetken hotellilla ennen kuin lähdimme syömään asemarakennuksessa olleeseen ravintolaan. Tilasimme kaikenlaisia herkkuja, jotka jaoimme yhdessä.

Hotellille palattuamme kävimme Yoshien ja Yuukon kanssa hotellin toisen kerroksen onsenissa (kuuma kylpy). Se oli ihana, ehdottomasti hotellin paras puoli. Joku oli kuitenkin nyysinyt toisen(!) tohvelini (hotellin, ei omat) kylvyn ovelta, joten Yoshie antoi minulle omansa. Heidän huoneensa oli kylvyn kanssa samassa kerroksessa. Yuuichin vanhemmilla oli huone neljännessä kerroksessa kuten omanikin. Kylvyn jälkeen istuimme jonkin aikaa iltaa Yoshitomien huoneessa.

Illalla yritin saada unta haisevassa huoneessani, ja lopulta uni vei voiton.