sunnuntai 5. tammikuuta 2014

4.1.2014 ~Sakurajima ja Shirahoshi~

Lauantaina oli taas kaunis päivä. Heräsin kahdeksalta ja söin Yoshien laittamaa aamiaista. Unokit tulivat hakemaan minut autollaan vähän kymmenen jälkeen. Tsubasa ei tullut, koska hänellä oli koulua (kyllä, koulua lauantaina, koska tenttejä tulossa), mutta Taiyou ja Daichi lähtivät mukaan. Ajoimme Kagoshiman satamaan, josta Sakurajiman lautta lähti kohti Sakurajimaa. Nimi tarkoittaa kirsikankukkasaarta. Liput ostettuamme lautan lähtöön jäi vielä jonkin verran aikaa, joten menimme katsomaan pienessä kanavassa (vai liekö ollut mereen laskevan joen suu) järjestettyä delfiininäytöstä. Kaksi delfiiniä teki temppuja kouluttajien johdolla. Emme ehtineet nähdä ilmaista esitystä viittä minuuttia kauempaa, kun se jo loppui.
Menomatka Sakurajimalle oli maisemapurjehdus, joka kesti noin 50 minuuttia. Lautta tekee tällöin pienen mutkan (entisen) saaren edustalla. Tavallinen suora lauttamatka Kagoshiman ja Sakurajiman välillä kestää noin vartin. Tulimme sillä takaisin.
Koska edellisenä päivänä oli satanut, tulivuori se erottunut kovin selkeästi usvan keskeltä, vaikka sää oli muuten hyvä. Ilmankosteus oli niin suuri. Sakurajimalla on kolme varsinaista huippua, joista korkein ulottuu noin 1170 metrin korkeuteen. Toiset kaksi ovat myös yli kilometrin korkeudessa. Emme lähteneet kiipeilemään minnekään, kävelimme vain satamasta Sakurajiman pieneen museoon, ja sitten rannan kautta takaisin lauttaterminaaliin.
Museossa oli pienoismalleja tulivuoresta. Osa niistä esitti aiempien isojen purkausten aiheuttamia muutoksia saaressa. Malleja oli muun muassa siitä, miten sen pinta-ala on kasvanut, miten se on yhdistynyt Kyushun pääsaareen ja miten kasvillisuus on palautunut purkauksen jälkeen. Metsän kasvaminen ennalleen vie melkein 200 vuotta. Museossa oli myös pieni matkamuistomyymälä, josta ostin kännykkäkoruja ja Sakurajiman tuhkaa pienessä lasipurkissa. Tulivuori muuten purkautui viime vuonna yhteensä 835 kertaa.
Paluumatkalla lautalle muut uittivat jalkojaan pihalla olevassa purossa, jossa virtasi kuumasta lähteestä peräisin oleva vesi. Itse jätin liottelun tällä kertaa väliin, koska en saanut housun puntteja käärittyä. Veikkaisin veden olleen noin 45 asteista. Kävellessä törmäsimme myös kissaan, joka antoi silittää itseään.
Daichi löysi pieneltä siivottomalta hiekkarannalta kuolleen kalan ja pelotteli sillä äitiään. Taiyou puolestaan löysi vedestä kellumasta kuolleen taskuravun, minä puolestani poimin mukaani muutaman vulkaanisen kiven, jotka olivat hyvin kevyitä.
Vaikka on talvi, Kagoshimassa ja varsinkin Sakurajimalla on hyvin vehreää, vaikkei lehtipuissa olekaan lehtiä. Jotkin puskat kukkivat ja palmut ovat vihreitä.
Kun palasimme takaisin Kagoshiman satamaan, menimme vähän matkan päähän syömään Kentucky Fried Chickenille. Sen jälkeen ajoimme autolla Aeon (iion)-nimiseen kauppakeskukseen, jossa kiertelimme ja shoppailimme varmaan yli kolme tuntia. Parkkipaikalta oli vaikea löytää vapaata ruutua, koska autoja oli niin paljon.

Löysin sieviä, hieman gosuloli-tyyppisiä vaatteita myyvän liikkeen, josta ostin mekon, hameen ja kaksi paitaa. Matkalaukku alkaa jo tässä vaiheessa matkaa olla liian täysi. Vaikka ostaisin toisen matkalaukun ja maksaisin siitä ekstramaksun (noin 50€ Finnairilla netissä, tiskillä kalliimpi), tuskin saisin sitä raahattua lentokentälle. Pitänee lähettää tavaraa postissa.

Aeon-kauppakeskuksesta (joka on suurin piirtein Veturi potenssiin kymmenen) ajoimme syömään sushia Kurasushi-nimiseen kaitensushi(linjasushi)-ravintolaan. Sushi oli tosi hyvää, liikkuvalta hihnalta sai itse valita omat suosikkinsa. Ruokailun jälkeen menimme vielä Manga-jotain-nimiseen keskukseen, jossa oli mahdollisuus pelata esimerkiksi tavarapelejä (niitä missä kouralla yritetään saada pehmo), ja myynnissä oli kaikenlaista laukuista koruihin ja mangoista konsolipeleihin ja figuureihin. Löysin Natsume Yuujinchou -figuureja suhteellisen halvalla, saa kyllä nähdä, miten saan nekin kotiin.

Voitin myös oston yhteydessä saadulla kupongilla arvonnassa, kun pyöritin koneesta esiin sinisen kuulan. Sain vitriinistä valita jonkin figuurin, ja päädyin Shirahoshi-nimiseen merenneitohahmoon One Piecesta. Olin katsellut sitä jo liikkeessäkin. Lucky me. ;)

Palasimme Yoshitomeille yhdeksän jälkeen ja loppuilta menikin pakkaillessa. Aya tuli auttamaan. Sain tässä vaiheessa kaiken juuri ja juuri survottua matkalaukkuuni, mutta Tokiossa tulee kyllä ongelmia. Pakkaamisen jälkeen kävin kylvyssä ja painuin suoraan nukkumaan.